KJØPS- & SALGSBETINGELSER
SALGSBETINGELSER
Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen. Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
Betenges heretter som selger/selgeren:
Hanne på landet AS
Asktorvet 4
2022 Gjerdrum
Tlf: : +47 936 22 644
E-post: butikk@hannepalandet.no
Org. nr 911 570 130
Nettbutikk: www.hannepalandet.no.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren. Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes. Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak. Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen. Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller kjøpers representant, har fått varene
levert i tråd med punkt 6.
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.
Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag. Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e- post eller brev). Angrefristen begynner å løpe: Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt. Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.
Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen. Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten.
Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han/hun har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren. Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse. Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet. Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende
gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende. Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren. Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr.
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen.
Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600 eller www.forbrukertilsynet.no.
KJØPSBETINGELSER
Vi tar forbehold om at varen kan av avvikende lagerstatus og derfor kan være utsolgt. Det kan også oppstå skrive/trykk- og pris feil i nettbutikken, dette tar vi også forbehold mot. Enkelte produkter kan ha et noe avvikende utseende enn på bilde, da mange av varene er av naturmaterialer eller er produsert på en spesiell måte. Produkter med samme varenummer kan da kan ha individuelle forskjeller i for eksempel farge eller tekstur.
Hanne på landet har copyright på alle bilder og tekst hos hannepalandet.no, facebook og instagram. Ved repost av bilder og/ eller innlegg i sosiale medier, ber vi pent om at disse merkes med #repost @Hannepalandet.
Gavekort som er kjøpt i butikken, Hanne på landet kan ikke brukes i nettbutikken, kun i fysisk butikk.
Alle priser oppgitt i Hanne på landet AS sin nettbutikk er oppgitt i NOK og inkl. 25% mva. Hvis varen skal sendes får du opplyst fast frakt pris og det vil ikke påløpe ekstra kostnader utover denne summen. Fast fraktpris vil være 79,00 kr. Ved bestilling av større varer som møbler, tepper, bilder eller speil har vi egen fraktpriser. Dette gjelder også varer som av ulike årsaker har behov spesiell emballasje og innpakning. Vi forbeholder oss retten til at det kan oppstå trykkfeil ved evt prisjusteringer på vare eller fraktkostnader. I enkelte perioder kan enkelte produkter være på tilbud. Tilbudsprisen vil da gjelde i den oppgitte tilbudsperioden eller så lagt lageret rekker. Rabattkoder vil kunne benyttes i nettbutikken i oppgitte tilbudsperioder. Rabattkoden tastes inn i handlekurven og et prosentvis beløp eller fast beløp trekkes fra direkte i kassen.
Vi bruker Bring til å sende varer. Vi tilbyr følgende fraktmetoder:
- Pakke i postkassen
- Pakke til hentested
- Klikk og hent i butikk
Leveringstiden er fra 2-7 dager.
For at vi skal kunne tilby en sømløs levering ber vi deg om å ta en ekstra sjekk på navn, telefon, adresse og mailadresse slik at dette stemmer og varer kommer fram til rett person til rett tid. Hanne på landet sender kun pakker til adresser i Norge. Merk deg at vi da heller ikke sender til Svalbard og Jan Mayen.
Når vi mottar din ordre, vil bestillingen normalt bli pakket samme dag eller påfølgendedag. Vi tar forbehold om at det kan ta noe lenge tid ved helg eller helligdag.
PAKKE TIL HENTESTED
Blir ikke pakken hentet på hentested og går i retur til oss vil det påbeløpe et gebyr på kr…@@@@
KLIKK OG HENT
Du kan enkelt velge å hente bestillingen din i vår butikk i Ask, Gjerdrum. Dette er helt kostnadsfritt. Når vi har pakket pakken din klar vil du motta en sms/mail om at den er klar til henting. Ta med ordrebekreftelse å vis i kassen. Bestillinger som ikke er hentet i løpet av xxx tid, vil tilfalle Hanne på landet AS sitt eie.
Vi tilbyr Vipps og Klarna som betalingsløsninger i vår nettbutikk. Ved betaling med kort har selger rett på å reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling, kortet blir deretter belastet samme dag som ordre fullføres og varen sendes. Ved betaling med faktura blir faktura utstedt da ordre fullføres og sendes. Betalingsfrist minimum 14 dager.
KLARNA
Klarna faktura
Når du velger å kjøpe med Klarna faktura handler du trygt og enkelt hos Hannepalandet.no. Du trenger aldri å oppgi kortinformasjon og du betaler alltid etter at du har mottatt varene dine.
– Få varen hjem før du betaler
– Betalingstid er alltid minst 14 dager
– 14 dagers angrerett i henhold til angrerettloven (gjelder bare forbrukerkjøp og gjelder ikke for varer og tjenester som f.eks. spesialtilpassede varer).
– Du kan laste ned dine fakturaer på klarna.no
– Mulighet for delbetaling (tilbys bare privatpersoner)
Betalingsvilkår
Kredittiden er minst 14 dager fra fakturadato. Det kan, når det indikeres i kassen, tilbys en lengre kredittid på 30 dager fra fakturadato. Faktura sendes sammen med pakken du har bestilt fra Hanne på landet. I henhold til avtalen med nettbutikken kan fakturaavgift tilkomme.
Hvis du ikke betaler fakturaen innen fristen vil det tilkomme et purregebyr på 67 kr, samt en forsinkelsesrente på 8,50%. Ved fortsatt utelatt betaling sendes et inkassovarsel med nytt purregebyr fra Klarna. Kravet blir deretter sendt til inkasso og ytterligere omkostninger vil påløpe.
Kredittsjekk
Når du velger Klarna som betalingsløsning vil det bli gjort en kredittsjekk av deg. Dersom kredittsjekk blir foretatt, vil et gjenpartsbrev sendes enten elektronisk eller per post
Bruk av personopplysninger
Personopplysninger behandles i henhold til gjeldende lovverk. Klarna bruker personopplysninger først og fremst for å utføre kundeanalyser, identifikasjoner, kredittvurderinger og til markedsføring. Ditt kundenummer hos Klarna er ditt fødselsnummer. Se Klarna sine retningslinjer for personvern for en nærmere beskrivelse av hvordan de håndterer personopplysninger.
Ved å benytte Klarna sine betalingsløsninger, godkjenner du at vi anvender dine personopplysninger i henhold til Klarnas retningslinjer for personvern, inklusiv eventuell overføring til særskilt utvalgte samarbeidspartnere eller stater utenfor EU/EØS-området.
VIPPS – betalingsløning
Vipps er et sett betalings-tjenester levert av Vipps MobilePay AS («Vipps»), Dronning Eufemias gate 11, 0150 Oslo, org.nr. 918 713 867. Vipps er et betalingsforetak underlagt tilsyn av Finanstilsynet. Vipps Bedrift muliggjør betaling og innlogging fra personkunder som er brukere av betalingstjenesten Vipps® («Sluttbrukere») til bedrifter som benytter seg av en eller flere Tjenester under Vipps for bedrifter («Brukersteder»). Lurer du på hvordan du bruker vipps eller hvordan du aktiverer tjenesten? De til enhver tid gjeldende vilkår for Vipps er tilgjengelige på vipps.no.
ANGRERETT
Som forbruker og kunde har man i utgangspunktet en angrerett på 14 dager etter at avtalen er inngått. I dette tilfelle vil dette være den datoen kjøpet er gjort, eller er kjøpet gjort over nett vil angreretten tre i kraft fra den dagen du mottatt varen. Retten til å benytte seg av angreretten gjelder så lenge man melder ifra i løpet av disse 14 dagene, dette skal skje skriftlig (angrerettskjema eller e-
post?). Hvis du som kunde ikke får opplyst info ang dette, vil angreretten kunne utvides til 12 mnd. Velger man å benytte seg av angreretten skal varen sendes/leveres tilbake seneste 14 dager etter at meldingen om dette ble sendt/ og mottatt. Retten til å bruke angreretten gjelder også på varer som er kjøpt på salg via nett.
RETUR OG BYTTE AV VARER
Som kunde har du rett til å benytte deg av retten til å returnere eller bruke angreretten din i løpet av 14 dager fra den datoen du har mottatt varen.
Ved bytte eller retur av en vare eller levering ta kontakt med oss vi mail eller i butikk. Ønsker du for eksempel å bytte en vare til en annen størrelse kan vi gjerne holde av varen for deg. Deretter fyller du ut returskjema som ble sendt med leveringen. Ønsker du å returnere varen/leveringen til oss må
du selv koste returen av dette. For å kunne for å returnere en vare må varen være uskadd, ubrukt og sendes tilbake i sin originalemballasje. Denne må også være uskadd, det er naturligvis lov til å åpen emballasjen for å kunne se produktet.
Vi ber deg pakke pakken forsvarlig slik at den tåler transporten. Til pakken er mottatt av oss er det du som er ansvarlig for pakken og pakkens innhold. Ved retur ber vi deg benytte deg av og fylle vedlagt returskjema. Det er ingen bytte/retur rett på bestillingsvarer eller varer som er spesielt produsert til deg. Vi ønsker at du skal være fornøyd med produkter du bestiller hos oss, så du må derfor gjerne ta kontakt med oss i slike tilfeller slik at vi finner riktig vare til deg. Ved kjøp av øredobber og forsegling er brutt kan disse ikke byttes.
REKLAMASJON
Som kunde har du etter loven alltid 2 års reklamasjonsrett. Skulle du oppdage at varen har skader eller mangler må gi oss beskjed så rakt som mulig slik at vi kan rette opp i saken. Ta gjerne bilde av vare og forpakning, og send oss sammen med henvendelsen. Skulle dette oppstå, blir ikke du belastet for evt returavgift og ny eller reparert vare vil sendes kostnadsfritt tilbake til deg (vi tar forbehold om at vi fortsatt ha ønsket vare og evt ønsket str på lager). Skulle løsningen bli refusjon av salgsprisen vil dette trakkes fra evt faktura eller betales tilbake så raskt vi har godkjent reklamasjonen. Er det tydelige transportskader når du mottar pakken ta gjerne bilder for dokumentasjon.
– For å benytte seg av reklamasjonen må du kunne fremlegge ordrenummer.
– For å benytte seg av reklamasjonsretten må produktet være oppbevart, brukt og vasket forsvarlig.
Vi kontrollerer og sjekke alle varer for feil og mangler før vi pakker og sender varen til deg.
Ved evt plukkfeil av oss og du har fått feil vare skal naturligvis ikke du koste returen. Ta da kontakt med oss og vi gjør avtale ang feilvare og opphenting av denne og sender deg selvfølgelig riktig vare uten ekstra kostnad.